Gelukkig Nieuwjaar!

15 april 2017 - Thani, Thailand

Wat maakt reizen nóg leuker dan het al is? Het vieren van een speciale feestdag natuurlijk!

Wat dat betreft val ik in Thailand met m'n neus in de boter. Het is namelijk Songkran, oftewel Thais Nieuwjaar! En dat betekent niet één, niet twee, maar drie dagen feest. Een waterfeest wel te verstaan. Want waar wij in Nederland het nieuwe jaar inluiden met oudejaarsconferences, halfgare oliebollen, Bohemian Rhapsody, dat klotevuurwerk en the day after een nauwelijks hanteerbare kater, pakken ze het in Thailand veel beter aan. Want wat is er nou beter dan bij 30 graden iedereen die je maar tegenkomt te bekogelen met (ijskoud) water?

En dan was ik ook nog eens op dé perfecte plek. In Bangkok, op de Khao San Road. Samen met Karlijn en Janna, twee Nederlanders die ik een dag daarvoor op een fietstocht ontmoette. Bewapend met een supersoaker hoef je eigenlijk alleen maar een rondje door de straat te lopen voor optimaal waterplezier. Het gevoel dat je weer een jochie van acht bent, krijg je er gratis bij.

En waar je in Nederland altijd weer uit moet kijken of je tijdens de jaarwisseling geen oog, hand of ander vrij belangrijk lichaamsdeel verliest, is het ergste wat je hier kan gebeuren een gegarandeerd nat pak oplopen. Er zijn namelijk maar twee opties: kletsnat of zeiknat worden (of drijfnat, dat kan natuurlijk ook).
In provinciestadje Sukhothai gingen de Thai helemaal los. Tijdens mijn fietstochtje naar de oude tempelruïnes kon ik de tuinslangen, waterpistolen en emmers water nog aardig ontwijken. In het stadje zelf was het dweilen met de kraan open. Niet zo gek als je als zo'n beetje de enige blanke tussen honderden uitgelaten Thai rondloopt...

De belangrijkste les tenslotte: begin in april een supersoakerspeciaalzaak ergens in Thailand en het geld zal binnenstromen als water!

1. Betty:
    15 april 2017
    Ha Tom, wat heb je het weer beeldend beschreven
  2. Jan:
    15 april 2017
    Tom, toch maar een reisverhalen boek met anekdotes gaan schrijven. Mooie foto's er bij en de euro's stromen binnen.