Met alle Chinezen maar niet met deze

2 juni 2017 - Taipei, Taiwan

Zeg tegen een Macauer (?) of Hong Kongees (?) dat ie eigenlijk gewoon een Chinees is en je krijgt een boze blik terug. Dat horen ze niet graag.
Zeg tegen een Taiwanees dat ie een Chinees is en je komt waarschijnlijk in een uiterst zeldzaam Aziatisch handgemeen terecht. Niet doen dus!

Maar waarom zou je ook? Hong Kong, Macau en Taiwan voelen totaal niet als China aan.
Hong Kong is een soort Singapore in het kwadraat. Het was de plek waar ik midden in de nacht in een pub in het Red Light District Ajax letterlijk kansloos zag verliezen van Manchester United. Een kater die ik een dag later succesvol wegspoelde met een bezoekje aan de mierzoete fantasiewereld van Disney.
Weer een dag later was ik in Macau. Een stadsstaat waar je je dan weer in Lissabon, dan weer 'gewoon' in China en even later in Las Vegas waant. Het is immers een voormalige Portugese handelspost in China waar het om de een of andere reden wemelt van de meest kitscherige casino's. Bizar!

En dan Taiwan. Een 'land' dat zichzelf consequent als 'de Republiek China' aanprijst maar door slechts 22 landen officieel erkend wordt. En zich daarmee in het illustere gezelschap mag voegen van door mij bezochte niet-erkende landen als Transnistrië, Noord-Cyprus, Kosovo en natuurlijk Legoland.
Het was de plek waar ik in een fel verlichte hostelkamer via een Italiaanse stream mijn voornaamgenoot de Giro zag winnen. Dus tóch een sporthoogtepunt deze week! Eentje om U tegen te zeggen!

Een hoogtepunt dat ik maar meteen een passende omlijsting gaf door op een Giant-fiets (Made in Taiwan) naar het meest zuidelijke puntje van het eiland te fietsen.

1. Bram:
    2 juni 2017
    Mooi verhaal, Lambiekske!
  2. Marion van Boekholt:
    4 juni 2017
    En hoeveel kilometer heb je afgelegd met de Giant? Genoeg voor het familiefietsweekend? André