Dag Down Under!

12 maart 2017 - Adelaide, Australië

"Als ik een kangoeroe gezien heb, ben ik tevreden."

Was getekend Tom van Boekholt, februari 2017.
Iedereen die me naar mijn reisplannen voor Australië vroeg, kreeg dat als antwoord. Je kunt dus gerust stellen dat ik weinig eisen had. Want kangoeroes spotten in het wild is een makkie.
Je raakt er bovendien aan gewend. Wilde ik de eerste keer van iedere kangoeroe nog minstens twintig foto's maken, na een tijdje pakte ik mijn camera er niet eens meer bij.

Gelukkig heeft Australië meer te bieden. Want naast kangoeroes heb ik ook pinguïns (honderden!), koala's, emoes, wallabies, wombats, echidna's en heel veel kaketoes gezien.
Net als in Nieuw-Zeeland is de natuur dé topattractie van het land. Al kunnen de steden er ook wat van. Sydney en Melbourne kunnen wedijveren met Europa's metropolen. En zelfs een niet heel bekende stad als Adelaide kan de vergelijking aan. Al heeft dat meer te maken met het gigantische theater- en muziekfestival dat de stad nu op z'n kop zet.
Alleen Canberra blijft een beetje een vreemde snuiter. Een spookstad (er is werkelijk niets te doen) als hoofdstad. Het blijft een smetje op het Australische blazoen.

Met een regenachtige dag aan het strand sluit ik hoofdstuk Oceanië. Vanaf morgen ben ik in Azië en moet ik me opeens weer druk gaan maken over veiligheid, verkeerschaos, geen schoon drinkwater, muggenbeten, corrupte ambtenaren, noem maar op.
Maar daar staat ook wat tegenover: schitterende tempels, geweldig eten en natuurlijk extreem lage prijzen!

1. Jan:
    12 maart 2017
    Tom, we zijn weer benieuwd naar je ervaringen. Allereerst over Bali. Geniet er maar van.
  2. Marion van Boekholt:
    12 maart 2017
    Tom, als je op Bali start heb je nog niet zo'n grote cultuurshock. Het stikt er van de Aussies. Maar het eten is er super! Geniet er van. André en Marion