Broem broem Bali

19 maart 2017 - Ubud, Indonesië

Dankzij een vertraagde vlucht kwam ik diep in de nacht aan op Bali. Oh boy, was dat even wennen!
De tropische hitte slaat je ook 's nachts als een warme, klamme handdoek in je gezicht. Vooral als je een door airconditioning gekoelde ruimte verlaat.

Maar dat is pas het begin. In Bali ben ik voor het eerst echt dé toerist. Hiervoor kon ik me nog als Kiwi of Aussie voordoen (al is het dragen van een backpack geen hele goede vermomming), nu ben ik echt de Westerling op reis. Met geld en geen idee wat te doen. En dus word je op het vliegveld aan alle kanten 'belaagd' door taxichauffeurs.

Maar de grootste uitdaging volgt de volgende dag: het verkeer. In Azië geldt het recht van de sterkste. Degene met het meeste lef wint. Wat dat betekent? Eén hand op de gashendel, de andere op de toeter en scheuren (en claxonneren) maar! (Af)remmen is een doodzonde. Die ene verkeersdode per dag? Jammer dan!
Maar ook aan dat verkeer raak je uiteindelijk wel gewend. Het is alleen wel een beetje onhandig als je iets meer van het eiland wilt zien.

Want alle toeristen rijden hier, net als de locals, rond op scooters. Maar voor iemand zoals ik zonder enige ervaring met gemotoriseerde voertuigen is die (verkeers)drempel vrij hoog. Niet dat ik zonder rijbewijs geen scooter zou mogen huren, daar geven ze hier helemaal niets om.
Maar voor ik me op een scooter waag en de verkeersjungle van Bali betreed, wil ik liever eerst even oefenen. Maarja, verlaten industrieterreinen of lege parkeergarages hebben ze hier niet. En als ik me zonder oefening in het verkeer begeef, zul je net zien dat uitgerekend ík dat dagelijkse verkeersslachtoffer wordt.

Maar wanneer de nood hoog is, is de redding nabij! Na een paar dagen biedt een Indonesische scooterrijder uitkomst. Voor nog geen 14 euro brengt ie me overal naartoe. En zo heb ik dus alsnog genoeg rijstvelden, jungletempels en theeplantages gezien (en uiteraard de nodige scooterselfies gemaakt).
En al die andere dagen dan? Beetje aan het strand of het zwembad liggen, uit kokosnoten drinken en (letterlijk) aapjes kijken in een Jungle Boek-setting. Ook niet vervelend toch?

1. Marion van Boekholt:
    19 maart 2017
    Als je toch zelf gaat rijden, vergeet dan niet een offer te brengen bij de talloze tempels. Dat vinden de Balinezen belangrijker dan een rijbewijs. André en Marion
  2. Jan:
    19 maart 2017
    Tom, weer een mooi verhaal. Nu misschien toch een keer je rijbewijs halen. Veel plezier in Singapore.