Hier aan de kust...

12 januari 2017 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Dat Nieuw-Zeeland 'ontdekt' is door een Nederlander (en daarom dus vernoemd is naar de provincie van Bløf en de Bolus) is lang niet bij iedereen bekend.

Toch heeft Nieuw-Zeeland zonder meer een onweerstaanbare aantrekkingskracht op veel Nederlanders. Want in één week tijd ben ik hier veel meer Nederlanders tegengekomen dan in drie maanden Europa. 'Gelukkig' zijn er hier nog altijd veel en veel meer Duitsers. Het zal de magie van het woord 'Zeeland' zijn...

Tot zover deze kleine huishoudelijke constatering. Want, veel belangrijker, het Stray-avontuur is nu echt begonnen! En goed ook! Vanuit Auckland was Paihia mijn eerste stop. Samen met Max en Lisanne (Nederlanders hè) én onze onofficiële Amerikaanse gids Craig een schitterende hike gemaakt langs stranden, mangrove-bossen en 'pas op: kiwi's'-borden. Het eindpunt, een watervalletje, viel helaas wat tegen. Waarschijnlijk door de nogal prominent aanwezige parkeerplaats precies ernaast.

Maar niets kan op tegen het surfen in de zandduinen bij Cape Reinga. De beklimming zelf was zwaar, maar het uitzicht en de tocht naar beneden maakte het helemaal af! Tel daar nog de meest geweldige buschauffeur bij op en, je raadt het al, ook dit was een topdag!

Maar dat kan ik over de dag daarna en de dag daarna ook wel zeggen. Nieuw-Zeeland maakt tot dusver alle verwachtingen meer dan waar en heeft dus ook op mij die onweerstaanbare aantrekkingskracht...