Kia Ora!

5 januari 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

De eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) onverwachte wending op mijn reis gebeurde al meteen op de allereerste dag.
Door de smog en de mist, China's handelsmerk, kwam het vliegtuig op het verkeerde vliegveld aan. Nog steeds in Shanghai, maar net aan de andere kant van de stad.
Op zo'n moment is het fijn dat je niet het enige 'slachtoffer' bent. En dus ging ik samen met Anne en Alison, twee Nederlandse backpackers die in hetzelfde schuitje zaten, én mijn 10,5 kilo zware rugzak naar een éénsterren-hotel in hartje Shanghai.

Shanghai is groter dan groots, onoverzichtelijk en her en der smerig. Typisch Chinees dus. Met op straat spugende taxichauffeurs, overal mondkapjes en bijna-dood-ervaringen op zebrapaden. Ideaal dus om daar met weinig nachtrust een dag door te brengen.

Auckland is in dat opzicht een verademing. Schone lucht, goed weer en straatnaambordjes die leesbaar zijn. Dat hier ook massa's Nederlanders komen is goed te merken. Want met een Rabobank-kantoor in het centrum en een hostelreceptionist die accentloos het woord 'kussensloop' zegt, is Nederland hier eigenlijk hartstikke dichtbij. Dichterbij dan het kerstgevoel. Want ondanks het feit dat de kerstmannen nog steeds de etalages sieren en de kerstverlichting 's avonds gewoon aan is, heb ik nu eerder het gevoel dat het een mooie zomerweek in juni is (en om het zomergevoel compleet te maken: ik ben op dag 1 al een beetje verbrand...)

In ieder geval: het avontuur is goed (en gezellig) van start gegaan. Kortom: een veelbelovend begin!

1. Marion van Boekholt:
    5 januari 2017
    Veel plezier aan de andere kant van de wereld! André en Marion
  2. Jan:
    6 januari 2017
    Hoi Tom, smeer je inderdaad maar goed in. misschien moet je een strohoed kopen.
  3. Gerard van Boekholt:
    11 januari 2017
    Je hebt dan meteen al 2 uitersten gezien. Geniet nu maar van de mooie natuur en de schone lucht.
  4. Gerard van Boekholt:
    29 januari 2017