Van hier tot Tokyo

15 juli 2017 - Tokio, Japan

196 dagen geleden begon ik aan het grote avontuur. Maar na 13 landen, 84 hostels, 6 guesthouses, 2 nachtbussen en 2 hotels, is het tijd om weer terug te gaan naar de 'gewone' wereld.
Eentje van iedere dag vroeg opstaan, werken, geld verdienen om er vervolgens spullen van te kopen die je eigenlijk toch niet nodig hebt en je druk maken over de levens van onbekende BN'ers, cliffhangers van soapseries en wat de buren van je vinden.

Oké, die laatste alinea is iets te generalistisch (en behoorlijk verbitterd, wat ik echt niet ben). Ik ben genoeg reizende Nederlanders tegengekomen die heus niet aan dit beeld voldoen. En het is nu ook weer niet de bedoeling dat iedereen een vrijgevochten backpacker moet zijn. Al was het maar omdat je dan nergens meer een strand, berg of tempel voor jezelf hebt...

Maar dat reizen je blik verruimd is een feit. Dus: heb je altijd al op reis willen gaan? Doe het gewoon! Het is heel eenvoudig. Je bent slechts een vliegticket verwijderd van het avontuur. Je kunt natuurlijk net als ik ook in Europa beginnen, dan is het helemaal een makkie.

Maar waarheen dan? Ik kan van de 13 landen geen absolute favoriet aanwijzen. Ze hebben allemaal wel wat. Nieuw-Zeeland is enorm ver weg en duur. Maar een culturele barrière is er niet en je krijgt er prachtige natuur voor terug.
Australië is net als haar kleinere Kiwi-broer enorm makkelijk bereisbaar. De landschappen zijn iets minder spectaculair maar de bijzondere dieren zijn dat wél.
Indonesië is lastig te beoordelen. Ik heb van alle Indonesische eilanden immers alleen Bali bezocht en laat dat nu net de vreemde eend in de bijt zijn.
Over Singapore kan ik kort zijn: ideaal voor een paar dagen maar blijf er niet te lang (tenzij je heel veel geld hebt). Dan is Hong Kong een stuk beter.
Maleisië is één grote culturele mix. Dat zullen vooral je smaakpapillen merken.
Thailand lijkt soms wel overgenomen te zijn door backpackers. Is dat erg? Nee hoor. Daarvoor is het land veel te mooi.
Aan mijn Laos-lofzang heb ik ooit al een blog gewijd. Maar nogmaals: gewoon doen!
Cambodja is een must. Iedere aardbewoner zou ooit de zonsopkomst bij Angkor Wat met eigen ogen moeten zien.
Vietnam is ook al zo'n favoriet onder backpackers. Ik snap dat wel. Gevarieerde landschappen, een bijzondere geschiedenis en de ideale plek voor een roadtrip.
Hong Kong was zonder twijfel de grootste verrassing voor mij. Een gave stad met oud en nieuw door elkaar en overal bossen op loopafstand.
Taiwan is één van de landen waar ik graag langer had willen blijven. De natuur, de steden en het eten (!) smaakten absoluut naar meer.
Zuid-Korea, nog zo'n positieve uitschieter. Het walhalla voor de wandelaar.
En tenslotte Japan. Relatief weinig reizigers voor zo'n bekend land. Laat je niet tegenhouden door verhalen over de kosten. Zo duur is het helemaal niet en ik weet zeker dat het je zal verwonderen. De tempels, de zeer beleefde mensen maar zeker ook de futuristische toiletten. En voor Fuji geldt hetzelfde als voor Angkor. Iedereen zou deze mythische berg ooit gezien (en beklommen) moeten hebben!

Voor mij rest nu alleen nog een vliegreis via Moskou. Daarna kan de baanzoektocht weer losbarsten. Er moet immers weer geld verdiend worden voor een volgende reis!

1. Marion van Boekholt:
    15 juli 2017
    We hebben genoten van je verhalen en zijn benieuwd naar meer! Goede terugreis. André en Marion
  2. Jan:
    15 juli 2017
    Tom, mooi geschreven. We zullen de verhalen wel van je horen. We zijn ook wel weer blij je in onze armen te kunnen sluiten. Een goede terugreis en tot morgenavond.